Jod – nad morzem i w potrawach…

Jod to pierwiastek chemiczny, będący bardzo potrzebny organizmowi do prawidłowego funkcjonowania. Jego brak u dzieci powoduje zaburzenia rozwoju, wzrostu, a nawet możliwości koncentracji. Natomiast u osób dorosłych jego brak powoduje niewydolność tarczycy i inne dolegliwości. Jak zadbać, żeby nam go nigdy nie zabrakło?

Jeśli mieszkamy daleko od morza to najlepiej go szukać w pokarmach takich jak: glony,ryby, wodorosty,owoce morza, wołowinę i wieprzowinę, mleko i produkty mleczne, jaja, płatki owsiane, jarzyny. Jednak musimy pamiętać, że wraz z pokarmem dostarczymy tylko 1/3 dobowego zapotrzebowania na ten pierwiastek. Dlatego musimy używać soli jodowanej. Dania przyprawiamy po ugotowaniu, bo inaczej jod wyparuje.

Gdzie jeszcze można go znaleźć? Oczywiście w nadmorskim powietrzu.

Jod z wody morskiej znajduje się w bryzie morskiej, dlatego najwięcej jodu jest nad samym brzegiem, szczególnie, gdy wieje silny wiatr i powstają duże morskie bałwany zostaje uwolniony do atmosfery, dlatego osoby z niedoborem tego pierwiastka powinny spacerować wzdłuż brzegu morza i wdychać głęboko powietrze.

Badania prowadzone na molo w Sopocie dowiodły, że jest go tam dwa razy więcej niż na brzegu. Najwięcej jodu w najbliższym nam regionie, jest nad Bałtykiem. Występuje tam go dużo więcej niż nad Morzem Śródziemnym. Najlepszą porą roku, jest jesień i zima, czyli pora występowania sztormów. Warto pójść nad morze po sztormie. Wtedy w powietrzu jest dużo jodu. Gdy decydujemy się już na urlop nad morzem najlepiej znaleźć kwatery znajdujące się przy samej plaży.

Dodaj komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

WordPress.com Logo

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Twitter picture

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s